Starosta: | Ing. Magda Pustková![]() ![]() |
Místostarosta: |
Antonín Novotný
|
Sekretariát, matrika: |
Naděžda Bačová
|
Účetnictví a matrika: | Iva Lisíková![]() |
METODICKÝ POSTUP PŘI ŘEŠENÍ ŠIKANY
Základní škola a Mateřská škola Václavovice, příspěvková organizace
Navazuje na Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízeních č. j. MSMT-22294/2013-1
Příloha č.1 metodického postupu řešení šikany na Základní škole a Mateřské škole Václavovice, příspěvková organizace
Šikana je jedním z nebezpečných sociálně patologických jevů, o jehož prevenci se
v poslední době hodně mluví. Navzdory tomu se s ní setkává mnoho pedagogů
a jsou nuceni ji řešit.
V souvislosti s šikanou nezřídka dochází k omezování osobní svobody, svobody
vlastního rozhodování, ponižování lidské důstojnosti, poškozování osobních věcí,
především však vážnému ohrožování zdraví či života oběti. Dochází k narušení
pocitu bezpečí jak jednotlivců, tak i skupiny jako celku.
Formy šikany
Fyzická agrese (přímá, nepřímá)
Bití, kopání, fackování, tahání za vlasy, štípání, užívání zbraní, braní či
poškozování osobních věcí, manipulace s nimi (poškozování či
ukrývání oblečení, učebnic, školních pomůcek apod.), braní peněžitých
částek, svačin. Dále pak nucení oběti k výkonu nějaké činnosti
(krádeže, posluhování agresorům aj.) či bránění oběti v plnění jejich
oprávněných zájmů (přivazování, zamykání, oběti není dovoleno jít na
WC apod.).
Psychická a verbální agrese
Užívání vulgárních, ponižujících přezdívek, popichování, užívání
zlomyslných poznámek, nadávání, ponižování, zastrašování,
vyhrožování, vydírání, vysmívání se oběti, rozšiřování pomluv,
ignorování (oběti není např. odpovídáno na pozdrav, otázky apod.).
Slovní agrese je často zaměřena na oblast vhledu (barva pleti,
oblečení, postava, vzrůst aj.), sexuality či sociálního přijetí.
Sexuální obtěžování
Osahávání, ohmatávání, obtěžování, užívání oplzlých nadávek,
poznámek se sexuálním podtextem či obsahem na adresu oběti,
obtěžování oběti sexuálními gesty, vnucování fyzického kontaktu
a blízkosti, vtíravé sexuální návrhy, sexuální útoky, znásilnění aj.
Kombinovaná (smíšená) šikana
Prolnutí verbální a fyzické šikany (násilné manipulativní příkazy).
Kyberšikana
Jedná se o specifickou formu šikany, která je spojena se
zneužíváním moderních komunikačních technologií (internet, e-mail,
textové zprávy, blogy apod.). Jejími charakteristickými znaky jsou
především anonymita agresora (což znesnadňuje jeho odhalení
a postih) a šíře publika (příslušné webové stránky jsou volné přístupné
široké skupině uživatelů). Ponížení oběti se tak doslova stává věcí
veřejnou.
Mezi její projevy lze zařadit např.:
zveřejňování ponižujících hesel, vtipů, videí a fotek na adresu oběti
zveřejněno na internetu
textových zpráv, fotografií či videa se sexuálním obsahem
Charakteristické znaky šikany
Na rozdíl od jiných forem agrese vykazuje šikana určité charakteristické znaky,
jejichž znalost napomáhá jejímu včasnému rozpoznání a účinnému řešení.
Bohužel i dnes na některých místech stále přetrvává názor, že „legrácky, žertíky
a drobné naschvály“ jsou přirozenou součástí života ve skupině; řada varovných
signálů tak bývá zaměňována s nevinným škádlením, a proto opomíjena.
Rozhodujícím faktorem je v tomto případě subjektivní pocit toho, komu jsou „legrácky
a škádlení“ určeny, subjektivní vnímání vlastní situace (to bývá často spojeno
s individuální psychickou odolností, mírou senzibility apod.). To, co pro jednoho
představuje „žertík“, může druhému způsobovat psychickou újmu (např. vulgární
přezdívka). Platí, že o „žertíku a legrácce“ nelze hovořit v případě, kdy je pro daného
jedince spojena s pocitem ponížení, bezmoci a bolesti.
Typické znaky šikanování:
neboť i jednorázové akce mohou vykazovat znaky šikanování)
přerůstat v agresi fyzickou)
agresorovi psychický zisk v podobě vnitřního uspokojení, pocitu převahy, moci
a dominance)
autority, vyučujícího (šatny, záchody, při cestě do školy nebo ze školy, ve třídě
o přestávce apod.).
Příklady nepřímých a přímých znaků šikany
Rodiče i pedagogové by měli být všímaví vůči možným projevům šikany (roli zde
hraje množství, frekvence a kontext jednotlivých znaků).
Nepřímé znaky
Žák
„nevím“).
(spolužáci jej např. odmítají při skupinové práci, společné činnosti apod.).
některého z vyučujících.
v hodinách.
bývají rozházené, poničené (čímž si často vyslouží pokárání od vyučujícího,
který vstoupí na počátku hodiny do třídy).
vysvětlit (mlčí či volí nepravděpodobné vysvětlení).
(i neomluvené).
naopak odchází ihned po zvonění.
věrohodně vysvětlit.
Přímé znaky
Žák
vulgární) přezdívka.
pomůcky.
Příčiny výskytu
Příčin výskytu šikany v dětském kolektivu existuje hned několik:
a striktního dodržování pravidel, větší počet členů, neosobní prostředí, výskyt
většího počtu agresivních jedinců apod.)
a řešit konflikty)
Šikana se často objevuje ve skupinách, v nichž je přítomen:
Možné důsledky šikany pro oběť
Dítě, kterému je dlouhodobě a systematicky ubližováno, které je zesměšňováno,
ponižováno, bito a svými vrstevníky odmítáno a vnímáno jako nepřijatelné, žije
v neustálém napětí, strachu a obavách.
Důsledkem výše uvedeného jsou závažné dopady v oblasti somatické, psychické
i sociální.
Mezi projevy lze zařadit např.:
poškození a následky apod.
poruchy příjmu potravy (nechutenství, přejídání, manipulace s jídlem).
opuštěnosti, izolace.
pochybnosti o vlastní hodnotě.
KRIZOVÝ PLÁN
Prošetřování počátečního stádia šikany (se standardní formou)
1) Rozhovor s oběťmi a případnými svědky či jinými žáky, kteří na dané jednání
upozornili.
2) Nalezení vhodných svědků (důvěryhodných, s pozitivním morálním profilem,
ochotou pomoci).
3) Individuální (případně konfrontační) rozhovory se svědky (v žádném případě
konfrontační rozhovor mezi agresorem a obětí).
4) Zajištění ochrany obětem (osobní bezpečnost o přestávkách, při cestě do
školy a ze školy).
5) Rozhovor s agresory (případná konfrontace mezi nimi).
Pro vyšetřování rozvinutých stádií školního násilí, popřípadě šikanování
Pro vyšetřování rozvinutých stádií školního násilí, popřípadě šikanování
s neobvyklou formou (např. skupinové násilí, lynčování apod.)
1) Bezprostřední záchrana oběti.
2) Vzájemná domluva pedagogických pracovníků na spolupráci a postupu
vyšetřování.
3) Zabránění domluvě agresorů na křivé výpovědi.
4) Pokračující pomoc a podpora oběti.
5) Nahlášení organům činným v trestním řízení.
6) Vlastní vyšetřování
Při vyšetřování je důležitá součinnost školského zařízení s rodiči, s jinými specializovanými organizacemi a orgány.
Spolupráce s rodiči
Pokud rodiče informují školu o podezření na šikanování, je za odborné vyšetření záležitosti zodpovědný ředitel školy. Při nápravě šikanování je potřebná spolupráce vedení školy nebo školského zařízení, školního metodika prevence, výchovného poradce a dalších pedagogických pracovníků, jak s rodinou oběti, tak i s rodinou agresora. Při jednání s rodiči dbají pedagogičtí pracovníci na taktní přístup a zejména na zachování důvěrnosti informací. Je nutné předem informovat rodiče o tom, co dělat v případě, když se dozvědí o šikanování
Spolupráce se specializovanými institucemi
v resortu školství – s pedagogicko-psychologickými poradnami, středisky výchovné péče, speciálně pedagogickými centry / PPP Ostrava-Poruba /
v resortu zdravotnictví – s pediatry a odbornými lékaři, dětskými psychology, psychiatry a zařízeními, která poskytují odbornou poradenskou a terapeutickou péči, včetně individuální a rodinné terapie-FNMO
v resortu sociální péče – s oddělením péče o rodinu a děti, s oddělením sociální prevence (možnost vstupovat do kaţdého šetření, jednat s dalšími zainteresovanými stranami, s rodinou),
případně s NNO specializujícími se na prevenci a řešení šikany.
Soubor doporučení pro práci s obětí
Rozhovor s obětí
Jednání by mělo být rychlé, avšak uvážlivé, zbrklé pokusy o nápravu mohou situaci oběti značně zhoršit. Během rozhovoru je vhodné odložit jinou činnost a maximálně se koncentrovat na výpověď dítěte. Je důležité vytvořit bezpečné, klidné prostředí, navodit atmosféru důvěry a aktivně emfaticky naslouchat.
V průběhu výše uvedeného rozhovoru je důležité zaměřit se na citlivé zjištění základních informací, tj. zejména na:
o šikaně ví a je do ní aktivně zapojeno.
Práce s obětí
V případě negativních dopadů školního násilí je nezbytné zprostředkovat
obětem odpovídající péči pedagogicko - psychologické poradny, střediska
výchovné péče, speciálně pedagogického centra či jiných specialistů
(klinických psychologů, psychoterapeutů, psychiatrů apod.) a to nejlépe již od
počátku vyšetřování (které je pro ně mnohdy velmi nepříjemné, ponižující
a stresující).
Soubor doporučení pro práci s agresorem
Rozhovor s agresorem
V průběhu rozhovoru je potřeba zcela jasně a zřetelně odsoudit jeho nežádoucí jednání (nikoliv samotnou osobnost agresora). Nekompromisní postoj k šikanování bychom měli podpořit přiměřeným postihem, sankcí,
opatřením. Zjišťujeme maximum možných informací o motivaci k agresivnímu jednání (např. dysfunkce rodinného zázemí, bývalá oběť šikany, snaha upoutat pozornost apod.).
Záměrným a systematickým působením se zaměřujeme na odstranění nežádoucích vzorců chování u agresora, zprostředkováváme mu náhled na vlastní chování a pracujeme s jeho motivací.
Smyslem a cílem postihu či opatření by měla být nejen eliminace nežádoucího
jednání, ale především změna chování agresora.
Výchovná a kázeňská opatření vycházejí z kázeňského řádu ZŠ Václavovice:
agresora a jím samým.
Prevence a předcházení šikany na škole
Ředitelé škol a školských zařízení odpovídají za systémové aktivity školy v oblasti prevence šikanování a násilí. Vychází přitom z komplexního pojetí preventivní strategie, která je ve smyslu Metodického pokynu k primární prevenci sociálně patologických jevů u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních č. j. 20 006/2007-51součástí Minimálního preventivního programu školy.
Ředitel zajistí:
Zákonní zástupci se mohou obrátit na třídního učitele, metodika prevence-Gabriela Štefanová,výchovného poradce –Lucie Čermáková.
Konzultační hodiny metodika prevence – 7,00 - 7,30 hod.
15,30-16,00 hod.
Konzultační hodiny výchovného poradce – 13,00 – 14,00 hod.
1.9.2013
Vypracovala
Gabriela Štefanová
Metodik prevence
Starosta: | Ing. Magda Pustková![]() ![]() |
Místostarosta: |
Antonín Novotný
|
Sekretariát, matrika: |
Naděžda Bačová
|
Účetnictví a matrika: | Iva Lisíková![]() |